Žebříček nejmedializovanějších pivovarů v ČR zkoumá medializaci největších pivovarů v období od 01 do 11/2017. Žebříček tak zaznamenává nejen počet zmínek v předních médiích, ale také jejich mediální zásah (GRP), přepočet na reklamní plochu (AVE) a míru emočního zaujetí.
První příčka největšího vlivu na média má s dvojnásobným náskokem na druhé místo značka Gambrinus. Na druhém místě následuje větší bratr Pilsner Urquell a třetí pozici obsadil Ostravar. Čtvrtý je Staropramen a první pětku uzavírá Velkopopovický Kozel. První mediální pětku si tak rozdělili největší giganti na českém trhu: Plzeňský Prazdroj a.s. a Pivovary Staropramen a.s. v silném nepoměru. Počet zmínek v médiích totiž vyhrál Prazdroj v poměru 13 313 ku 4 482. Jako šestý v žebříčku pokulhává první pivovar skupiny Heineken ČR a.s., a to sice Pivovar Krušovice, za ním Pivovar Lobkowicz. Na osmém místě se se svojí antifeministickou prezentací uchytil Pivovar Bernard. Nošovický Radegast z koncernu Plzeňský Prazdroj pokulhává až na devátém místě. Top desítku uzavírá sebejistý pivovar Svijany. Následující pozice dělí již minimální odstup. Až dvacátou překvapivě obsadil státní pivovar Budějovický Budvar. Před něj se umístily např. pivovary: Dudák, Březňák a Tambor.
Pozice
|
Pivovar
|
Počet zmínek
|
Skupina
|
1.
|
Pivovar Gambrinus
|
7 403
|
Plzeňský Prazdroj
|
2.
|
Pilsner Urquell
|
3 950
|
Plzeňský Prazdroj
|
3.
|
Pivovar Ostrava
|
2 424
|
Pivovary Staropramen
|
4.
|
Pivovar Staropramen
|
2 058
|
Pivovary Staropramen
|
5.
|
Pivovar Velké Popovice
|
1 960
|
Plzeňský Prazdroj
|
6.
|
Pivovar Krušovice
|
1 099
|
Heineken ČR
|
7.
|
Pivovar Lobkowicz
|
870
|
P. Lobkowicz Group
|
8.
|
Pivovar Humpolec (Bernard)
|
699
|
Rodinný pivovar Bernard
|
9.
|
Pivovar Nošovice (Radegast)
|
680
|
Plzeňský Prazdroj
|
10.
|
Pivovar Svijany
|
552
|
LIF Group
|
11.
|
Pivovar Přerov (Zubr)
|
469
|
PMS Přerov
|
12.
|
Pivovar Brno (Starobrno)
|
337
|
Heineken ČR
|
13.
|
Pivovar Hanušovice (Holba)
|
328
|
PMS Přerov
|
14.
|
Pivovar Litovel
|
325
|
PMS Přerov
|
15.
|
Pivovar Strakonice (Dudák)
|
305
|
Měšťanský pivovar Strakonice
|
16.
|
Pivovar Březňák
|
302
|
Heineken ČR
|
17.
|
Pivovar Benešov (Ferdinand)
|
292
|
Pivovar Benešov
|
18.
|
Dvůr Králové n. Labem (Tambor)
|
272
|
EPOS CZ
|
19.
|
Pivovar Chodová Planá
|
267
|
Chodovar
|
20.
|
Pivovar Budvar
|
250
|
Budějovický Budvar
|
První desítku mediální prezentace obsadily pivovary se zahraničními majiteli. Výjimku tvoří desáté Svijany v majetku české společnosti LIF Group.
Pro srovnání bude zajímavé, až pivovary za letošní rok uzavřou svůj výstav a objeví se jejich čísla výstavu.
Žebříček podle mediálního zásahu
Dle mediálního zásahu (GRP) má žebříček poněkud jinou podobu. V případě GRP si Ostravar o jednu pozici pohoršil. Největším skokanem se stal Budvar. Státní podnik si v případě mediálního zásahu polepšil o deset míst. Zcela jiné pořadí je v závěru žebříčku.
Pozice
|
Pivovar
|
GRP
|
Skupina
|
1.
|
Pivovar Gambrinus
|
1 246
|
Plzeňský Prazdroj
|
2.
|
Pilsner Urquell
|
1 170
|
Plzeňský Prazdroj
|
3.
|
Pivovar Staropramen
|
842
|
Pivovary Staropramen
|
4.
|
Pivovar Ostrava
|
721
|
Pivovary Staropramen
|
5.
|
Pivovar Velké Popovice
|
658
|
Plzeňský Prazdroj
|
6.
|
Pivovar Krušovice
|
395
|
Heineken ČR
|
7.
|
Pivovar Lobkowicz
|
349
|
P. Lobkowicz Group
|
8.
|
Pivovar Humpolec (Bernard)
|
275
|
Rodinný pivovar Bernard
|
9.
|
Pivovar Svijany
|
138
|
LIF Group
|
10.
|
Pivovar Budvar
|
136
|
Budějovický Budvar
|
11.
|
Pivovar Nošovice (Radegast)
|
122
|
Plzeňský Prazdroj
|
12.
|
Pivovar Přerov (Zubr)
|
111
|
PMS Přerov
|
13.
|
Pivovar Brno (Starobrno)
|
105
|
Heineken ČR
|
14.
|
Pivovar Březňák
|
90
|
Heineken ČR
|
15.
|
Pivovar Strakonice (Dudák)
|
82
|
Měšťanský pivovar Strakonice
|
16.
|
Pivovar Litovel
|
80
|
PMS Přerov
|
17.
|
Pivovar Hanušovice (Holba)
|
68
|
PMS Přerov
|
18.
|
Pivovar Chodová Planá
|
58
|
Chodovar
|
19.
|
Pivovar Benešov (Ferdinand)
|
55
|
Pivovar Benešov
|
20.
|
Dvůr Králové n. Labem (Tambor)
|
28
|
EPOS CZ
|
Žebříček podle reklamní plochy
Přepočtem na ekvivalent reklamní plochy (AVE), tedy případné obsazení reklamních ploch ceníkovými cenami inzerátů v příslušném médiu, se žebříček promění následovně.
Pozice
|
Pivovar
|
AVE
|
Skupina
|
1.
|
Pivovar Gambrinus
|
340 mil. Kč
|
Plzeňský Prazdroj
|
2.
|
Pilsner Urquell
|
184 mil. Kč
|
Plzeňský Prazdroj
|
3.
|
Pivovar Staropramen
|
118 mil. Kč
|
Pivovary Staropramen
|
4.
|
Pivovar Velké Popovice
|
94 mil. Kč
|
Plzeňský Prazdroj
|
5.
|
Pivovar Ostrava
|
87 mil. Kč
|
Pivovary Staropramen
|
6.
|
Pivovar Krušovice
|
60 mil. Kč
|
Heineken ČR
|
7.
|
Pivovar Lobkowicz
|
41 mil. Kč
|
P. Lobkowicz Group
|
8.
|
Pivovar Humpolec (Bernard)
|
30 mil. Kč
|
Rodinný pivovar Bernard
|
9.
|
Pivovar Nošovice (Radegast)
|
24 mil. Kč
|
Plzeňský Prazdroj
|
10.
|
Pivovar Svijany
|
21 mil. Kč
|
LIF Group
|
11.
|
Dvůr Králové n. Labem (Tambor)
|
13 mil. Kč
|
EPOS CZ
|
12.
|
Pivovar Litovel
|
13 mil. Kč
|
PMS Přerov
|
13.
|
Pivovar Hanušovice (Holba)
|
12 mil. Kč
|
PMS Přerov
|
14.
|
Pivovar Chodová Planá
|
12 mil. Kč
|
Chodovar
|
15.
|
Pivovar Strakonice (Dudák)
|
12 mil. Kč
|
Měšťanský pivovar Strakonice
|
16.
|
Pivovar Brno (Starobrno)
|
11 mil. Kč
|
Heineken ČR
|
17.
|
Pivovar Přerov (Zubr)
|
11 mil. Kč
|
PMS Přerov
|
18.
|
Pivovar Březňák
|
11 mil. Kč
|
Heineken ČR
|
19.
|
Pivovar Budvar
|
10 mil. Kč
|
Budějovický Budvar
|
20.
|
Pivovar Benešov (Ferdinand)
|
8 mil. Kč
|
Pivovar Benešov
|
Nejvíce se dařilo uskupení Plzeňského Prazdroje, který v součtu získal v médiích prostor za 642 milionů. Jedničkou se stal Gambrinus (340 milionů), dvojkou Pilsner Urquell (184 milionů), trojkou Staropramen (118 milionů), čtyřkou Velké Popovice (93,5 milionu) a první pětku uzavírá Ostravar (87 milionů). Skokanem je královedvorský Tambor, tomu se z 18. pozice téměř podařilo atakovat první desítku a umístil se na 11. místě. Všech 20 pivovarů by v případě získání svých mediálních prostor muselo z rozpočtů vynaložit 1,1 miliardy korun.
Žebříček podle sentimentu zmínek
Srovnání sentimentů mediálních výstupů vyhrál pivovar Březňák. V případě analýzy hodnotového vyznění příspěvků jich z celkového počtu vyznívala skoro polovina pozitivně. To znamená, že média o něm psala v kladném smyslu. Také se o něm psalo nejméně negativně. Naopak Gambrinus, který vedl žebříčky, získal pouze 25 % pozitivních výstupů. Nejčastěji však pro pivovary zprávy vyznívaly neutrálně (ambivalentní články). Ambivalentních zpráv měl nejvíce Budvar.
Pivovar
|
Pozitivní
|
Negativní
|
Neutrální
|
Ambivalentní
|
Skupina
|
Pivovar Březňák
|
49,4 %
|
1,7 %
|
45,5 %
|
3,4 %
|
Heineken ČR
|
Pivovar Strakonice (Dudák)
|
42,2 %
|
7,8 %
|
41,7 %
|
8,3 %
|
Měšťanský pivovar Strakonice
|
Pivovar Krušovice
|
34,3 %
|
13,5 %
|
47,5 %
|
4,7 %
|
Heineken ČR
|
Pivovar Litovel
|
33,3 %
|
7,3 %
|
57,3 %
|
2,2 %
|
PMS Přerov
|
Pilsner Urquell
|
30,6 %
|
10,5 %
|
53,8 %
|
5,2 %
|
Plzeňský Prazdroj
|
Pivovar Nošovice (Radegast)
|
29,6 %
|
3 %
|
57,6 %
|
9,9 %
|
Plzeňský Prazdroj
|
Pivovar Přerov (Zubr)
|
29,4 %
|
15,4 %
|
49,2 %
|
6 %
|
PMS Přerov
|
Pivovar Brno (Starobrno)
|
28,9 %
|
8,6 %
|
54,7 %
|
7,8 %
|
Heineken ČR
|
Pivovar Svijany
|
28,9 %
|
12,4 %
|
56,6 %
|
2,1 %
|
LIF Group
|
Pivovar Ostrava
|
27,1 %
|
11,1 %
|
55,8 %
|
6 %
|
Pivovary Staropramen
|
Pivovar Velké Popovice
|
24,6 %
|
8,8 %
|
60,2 %
|
6,4 %
|
Plzeňský Prazdroj
|
Pivovar Humpolec (Bernard)
|
24,5 %
|
24,9 %
|
43,9 %
|
6,7 %
|
Rodinný pivovar Bernard
|
Pivovar Gambrinus
|
24,4 %
|
17,7 %
|
50,7 %
|
7,3 %
|
Plzeňský Prazdroj
|
Pivovar Benešov (Ferdinand)
|
22,4 %
|
6,7 %
|
66,7 %
|
4,2 %
|
Pivovar Benešov
|
Pivovar Hanušovice (Holba)
|
21,7 %
|
17,2 %
|
55,7 %
|
5,3 %
|
PMS Přerov
|
Pivovar Staropramen
|
21,1 %
|
8,8 %
|
63,3 %
|
6,8 %
|
Pivovary Staropramen
|
Pivovar Chodová Planá
|
20,3 %
|
2,8 %
|
74,2 %
|
2,8 %
|
Chodovar
|
Pivovar Lobkowicz
|
17,5 %
|
26,4 %
|
44,3 %
|
11,9 %
|
P. Lobkowicz Group
|
Pivovar Budvar
|
13,9 %
|
20,8 %
|
31,7 %
|
33,7 %
|
Budějovický Budvar
|
Dvůr Králové n. Labem (Tambor)
|
4,8 %
|
2,4 %
|
92,9 %
|
0 %
|
EPOS CZ
|
O společnosti Monitora Media
Společnost Monitora Media s.r.o. vznikla v roce 2015. Od počátku se věnuje vývoji webové aplikace Monitora pro efektivní monitoring médií, která na denní bázi sleduje všechna významná tištěná i online média a vysílání vybraných televizních a rádiových stanic. Společnost od počátku spolupracuje s většinou předních vydavatelů tištěných i online titulů s přístupem k archivu až do roku 2005. Aplikace dnes umožňuje nejen monitoring médií, ale také jejich měření a pokročilou analýzu, a to doslova na jedno kliknutí.
Monitora Media s.r.o. se může chlubit referencemi zasahujícími do široké škály oborů. Její služby využívají společnosti jako Transparency International, CBRE, PGCM, CzechTourism, Autodrom Most, Galerie hlavního města Prahy, Botticelli a mnoho dalších.