Podívejme se pod “čepici“ svijanského piva a na odvážné
tvrzení pivovaru Svijany z jeho webu: “Striktně, někdy
až puntičkářsky lpíme na dodržení postupů používaných při výrobě piva...".
![komín pivovaru Svijany](/Images/article/1/main02.jpg)
V minulém čísle o Svijanském pivovaru jste se dočetli něco z novodobé historie od roku 1998 a o tom, jak byl pivovar vzkříšen. V tomto čísle nabízíme slibovaný výčet úspěchů a blahodárného působení pivovaru v Libereckém a Ústeckém kraji.
Pod taktovkou finanční skupiny LIF, je krize pivovaru z devadesátých let překonána. Pivovar expanduje po celé ČR a věhlas kvality se šíří rychlostí blesku. To se také průběžně projevuje na každoročním růstu výstavu piva.
Výstav pivovaru Svijany od roku 1998
![svijany - výstav piva po rocích](/Images/article/1/graf.jpg)
1998 - vlastníkem se stává společnost Pivovar Svijany s.r.o.,
2001 - prolomena hranice 100 tisíc hektolitrů za rok,
2005 - vyšší zdanění nad hranicí 200 tis. hektolitrů za rok,
2008 - obrat 493 mil., zisk 97 mil.,
2009 - investice do sklepů a spilky 44 mil.,
2010 - obrat 634 mil., investice do stáčírny a čistírny odpadních vod 80 mil. (za posledních 13 let investice ve výši 400 mil.),
2011 - vyplacená dividenda distribuční společnosti Pivovar Svijany - Distribuce ve výši 64 mil.,
2012 - obrat přes 1 mld., zisk 280 mil., dotace 60 mil. na vylepšení technologie, pivovar vykazuje bezkonkurenčně největší čistý zisk na jeden půllitr piva: 2,44,- (druhý Prazdroj inkasoval s propastným rozdílem 1,70,-, třetí Bernard vykazuje čistý zisk 1,23,-),
2013 – obrat 1,1 mld., zisk 179 mil., vyrobeno 600 tisíc hektolitrů, v novinářské anketě Českého svazu pivovarů a sladoven zvolen nejpopulárnějším pivovarem v ČR,
2014 - produkce: 50% sudové / 50% balené, rozšíření lahvárny za 50 mil., která plní až 25 000 lahví za hodinu
Další zajímavá čísla a skutečnosti:
-
50% produkce pivovaru je vypitá do 70 km od komína (o místní trh se pivovar Svijany na Libereckém kraji dělí s pivovary Rohozec a Konrád),
-
75% produkce pivovaru dnes tvoří nejoblíbenější Máz (světlá 11°),
-
Produkce pivovaru 60% sudové / 40% balené se postupně přehoupla do poměru 50/50, ale český trh je na tom průměrně hůře: 40% sudové / 60% balené,
-
V současné době má pivovar cca 100 zaměstnanců a cca 58 tisíc příznivců na facebooku.
-
Pivovar stále vyrábí jen pivo (vč. piva se sníženým obsahem alkoholu a nealkoholického piva). Produkci minula nedávná móda pivních limonád ať už z důvodu toho, že chce vyrábět jen “pivo“, nebo dobu pivních limonád ve Svijanech zaspali.
-
Pivovar tvrdě odmítá lahvování piva do PET lahví. Místo toho nabízí plechovku o obsahu 2 litry.
-
Svijanské pivo je ve většině případů nepasterované a není chemicky upravované.
-
Vzorem pivovaru Svijany je pivovar Bernard. V prodeji piva i v zisku svůj vzor dokonce překonal.
Raketový růst pivovaru a jeho rekordní zisky už nejspíše dosáhly pomyslného stropu. Firma se dostala na vrchol kapacitně i na trzích. Růst táhne už jen hledání nových odbytišť, především na Moravě a v zahraničí.
Úspěchy Svijanského piva a pivovaru od roku 1998
![](/Images/article/1/cedule.jpg)
Úspěch lze asi nejvýrazněji přičítat pestrému portfoliu nepasterovaných piv, hlavně těch speciálních. Na přelomu tisíciletí totiž český pivovarnický průmysl ovládaly nadnárodní společnosti. Jejich touha po jiném pivu, než výčepní a ležák byla mizivá. Pivař žíznil po speciálech a ty mu nabídlo svijanské pivo známé tím, že je nepasterované a svojí bohatou pěnou, která je pro českého konzumenta symbolem poctivého piva. Za zmínku samozřejmě stojí i dlouhý výčet ocenění jak pivovaru samotného, tak jeho široké produkce.
Pivovar spjatý s kulturou a sportem
![](/Images/article/1/rallye.jpg)
Svojí aktivní činností vyzdvihuje celý liberecký a ústecký region. Významnou měrou se podílí na kulturním a sportovním dění. Už přes čtvrt století starou tradici mají Svijanské pivní slavnosti, které ročně lákají desetitisíce návštěvníků. Každoročně se také pořádá vznešený Svijanský pivní bál, v létě různé koncerty a festivaly.
Ze sportu jmenujme sponzoring pivovaru v odvětví např.: hokej, fotbal, tenis, cyklistika, volejbal, bowling, rallye…
Zde stojí za zmínku opravdu velkoryse pojatý sortiment reklamních a firemních předmětů v podnikové prodejně ve Svijanském Újezdě vedle pivovaru. Vášnivý cyklista se zde může obléci do svijanských barev od hlavy k patě.
![](/Images/article/1/cyklo.jpg)
V posledním čísle o Svijanech se konečně podíváme na souhrn mediálně známých kauz a “klopýtání“. Mediálně známé kauzy firmy jsou pomyslným mezníkem mezi požadovaným ziskem a vlastním přístupem ke spotřebiteli.
autor: Milan Krejčík