Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

  google ikona
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Valášek Red ALE 12°
S Red Alem to moc společného nemělo.
nový podnik: pivnice
hodnocení: pivo
Litovel pšeničný ležák
Velmi dobrá pšenka. Asi exportní balení nazvané Weizenkonig.
komentář: pivo
Burton Bitter
Konecne paradni Brit!
hodnocení: podnik
Pivovarský dvůr Melichárek, Horka nad Moravou
Pohodové posezení u majitele na zahradě.
komentář: pivovar
anonym
Krakonoš, Trutnov
Dobry den chci se zeptat kde se sežene slunečnik od vašeho pivovaru diky
komentář: pivo
anonym
Raven Hells Bells All Night Long 13°
Nejlepší IPA jakou jsem kdy pil.
komentář: pivo
anonym
Neratovák 11°
Moc dobré pivo :-)
nový podnik: restaurace
recenze: pivo
Bc.
Valdštejn
Valdštejn se honosí sytě zlatou až medovou barvou, profil je ...
recenze: pivo
Bc.
Podkrkonošský speciál tmavý 13°
Hodně tmavá, ne však totálně černá barva, je téměř neprůsvit ...
recenze: pivo
Bc.
Granát 12°
Krásná tmavě kaštanová barva, která propouští jen málo světe ...
hodnocení: podnik
restaurace Pivovar Lindr, Mžany
Příjemná a rychlá obsluha, celý sortimen i v lahvích ( výběr ...
novinka
Neúroda ječmene zdraží pivo na dvojnásobek
Krušné časy čekají pivaře a jeho peněženku. Ztráty na úrodě ...
novinka
Červen plný hektolitry piva a zábavy
Červen rozjíždí pivovarskou sezónu naplno, jelikož jsme Pivn ...
novinka
Pivovary vyjádřily podporu zálohám na PET lahve a plechovky
Chtít po spotřebiteli recyklovat nebo vracet? Pivo do plechu nebo do PET?
hodnocení: podnik
Hostinec U Kohouta, Hradec Králové
Poté co rozšířili nabídku i o další minipivovary se stal hostinec zajímavým místem.
nový podnik: restaurace
komentář: pivovar
Remeslný pivovar Hellstork, Myjava
Upraveno, děkujeme za info ;-)