Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

  google ikona
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Dobrušská jarní pšenka 12%
Takový pšeničný zakalený průměr. Už jsem pil lepší.
komentář: pivovar
anonym
Pivovar Šenov
Velice dobře pitelný, asi nejlepší nakuřované pivo, jaké jse ...
novinka
Nová vyhláška o značení piva
Jak se bude pivo označovat dle nové vyhlášky? Co se změní? J ...
novinka
Výsledky degustací Jarní ceny českých sládků 2019
Výsledky degustací XIII. ročníku Jarní ceny českých sládků z ...
hodnocení: podnik
Restaurace Pastička
Milá a ochotná obsluha, jídlo i pití zcela v pořádku. Jediná vada - nutno rezervovat velice dopředu.
recenze: pivo
Ruthard 11°
Na Ruthardovi - i když lahvovém - jsem si opravdu pochutnal. ...
recenze: pivo
Sklář 8°
Toto pivo mi připomnělo dobu, kdy v ČKD Praha byla osmička t ...
recenze: pivo
Česká Moucha 11°
K jídlu se hodí, barva dobrá, chuťově průměr. Ale nijak neurazí, dá se pít.
nový podnik: restaurace
komentář: pivovar
Moucha, Praha
Opraveno, děkujeme!
komentář: pivovar
anonym
Moucha, Praha
Zdravím, asi by to chtělo opravit polohu - na mapě je stále Lidická ......... :-(
hodnocení: podnik
restaurace Jihoměstský pivovar, Praha
Bohužel otvíračka v Praze od 17 - pro přespolní to teda není.
novinka
Rok 2019 plný hektolitry piva a zábavy
Pivní kalendář na rok 2019 doplněn akcemi, slavnostmi piva a ...
nový podnik: pivotéka
hodnocení: podnik
Restaurace Morava, Frýdek-Místek
Podnik uprostred sídliska v Místku, prostrediu sa nedá nič v ...
komentář: pivo
anonym
Kozel Mistrův ležák 12°
Chuť, barva, plnost, pěna - vše na 100% Za mne naprosto nej ...
komentář: pivo
anonym
President 12°
V Ovipistánu je President se "s".