Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

 
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
hodnocení: pivo
Litovel Josef 11,5°
Celkově nic moc, ale větší chmelení kvituji.
hodnocení: pivo
Litovel Premium 12°
Nadprůměrné pivo za přijatelnou cenu, není to ale moc můj styl.
recenze: pivo
8Evženů 12°
Vcelku dobrá APA zlaté barvy, krémová, hustá pěna, slabší ří ...
recenze: pivo
Revolta 11°
Dobrý ležák, jasné barvy, bohatá, kroužkující pěna, střední ...
hodnocení: podnik
nové pivo
nový pivovar
nový pivovar
komentář: pivovar
anonym
Panský pivovar Sokolnice
Dobrý den, dá se ještě někde koupit pivo Antonie 14 ? Nejlé ...
komentář: podnik
anonym
Zbraslavský kozí chlívek
Těšil jsem se na pivo s hezkým názvem. Leč, jejich Koza mně ...
nový pivovar
recenze: pivo
Rychtář Rataj
Dost dobrý ležák z Hlinska s bohatou pěnou, středním řízem i ...
hodnocení: podnik
Malt Worm - pivnice
Ochutnáno: 155 druhů piv (28 x návštěva)(2023)(2024)(2025)
hodnocení: podnik
EFI Pivovar & Hostinec
Ochutnáno: 6 druhů piv (2 x návštěva)(2022)(2025)
komentář: pivovar
anonym
Proud (Elektrárna), Plzeň
To, že se název piva Proud čte stejně i vzhůru nohama, je je ...
komentář: pivovar
anonym
Panský pivovar Telč
Výborná dvanáctka Hofmistr
komentář: pivo
Black Bandit
Smažte toto pivo. Nevím, jak je to možné, ale nějak jsem pře ...
komentář: podnik
anonym
Pivnice Kotva
Navštívil jsem pivnici Kotva v Klatovech a musím smeknout : ...
komentář: pivo
anonym
Bertold Nealko
Jsem moc ráda , že to někdo vidí je jako já. Také si myslím ...
komentář: články
anonym
NEIPA
Měl jsem možnost ochutnat NEIPA z kašperskohorského pivovaru ...