Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

 
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Dvanáctka
Velice příjemný a pitelný ležák
hodnocení: pivo
Albrecht Jizerský Divočák višeň - Sour ALE
Ochutnáno - Craft Beer Fest - Praha (2022)
hodnocení: podnik
Dno pytle, Praha
Ochutnáno: 7 druhů piv (2 x návštěva) (2021)(2022)
hodnocení: pivo
DOS CHOCOS - American Stout 17°
Ochutnáno - Dno Pytle - Praha (2022)
komentář: pivo
anonym
Litovel Gustav 13°
Vynikající. Snad ho budou vařit dál a neukončí výrobu jako u jiných kvalitních litovelských piv...
komentář: pivo
anonym
Tesák polotmavý ležák 12°
Prudce pitné! Kdo umí ten umí, kdo neumí ten učí.
komentář: pivovar
anonym
Nomád, Děčín
Tak jako pivař jsem se moc těšil, ale stačila 1 minuta s obs ...
nový pivovar
recenze: pivo
Albrecht Pale Ale Melchior 12°
Barva světlejší zlatá. Pivo kalné. Pěna bílá a je nízká a hu ...
recenze: pivo
GABLONZER Summer Ale
Barva světle zlatá. Pivo kalné. Pěna bílá a je nízká a střed ...
recenze: pivo
Svijany Speciální výroční pivo 20°
Barva světle měděná. Pivo slabě kalné. Pěna světle okrová. V ...
nový pivovar
komentář: pivo
anonym
Staročech Premium
Dlouho jsem se mu vyhýbal a myslel si že jsou to vypláchlé s ...
hodnocení: podnik
Pub U dvou přátel II, Dominikánská
Ochutnáno: 2 druhy piv (2022)
hodnocení: podnik
Restaurace Olivův pivovar, Dolní Břežany
Pěkný moderní pivovarský podnik. Obsluha spíše nevšímavá. Celkové vyznění nosu trošku nahoru.
komentář: pivovar
anonym
Chodovar, Chodová Planá
Chodovar 11° čepujeme na Country festivalu Salajnský Žebřiňá ...
komentář: články
anonym
Mrtvé pivo / Živé pivo
Zase vžitý mylný názor. Točit pivo je starý termín, používa ...
komentář: články
anonym
Mrtvé pivo / Živé pivo
Je to už starý příspěvek, ale možná si moji odpověď přečtet ...
nový podnik: restaurace
komentář: pivovar
anonym
Pivovar Šenov
Všude samé ipy, apy, nipy.. Koupili jsme si na svátky ležák ...
komentář: podnik
anonym
restaurace Panský pivovar, Sokolnice
Dobrý den.chci se zeptat,jestli nepotřebujete pomocnou sílu ...