Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

 
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Ostravar Mustang Hořký 12°
Lehce nadprůměrné pití s rychle opadající pěnou a vyšší hořkostí.
hodnocení: pivo
Raven Green Mint Gose 12°
Na zelený čtvrtek vytáhl téměř každý pivovar nějaké zelené p ...
hodnocení: pivo
Raven NEVER AGAIN! vol.3
Parádní NEIPA plná šťavnatého tropického ovoce, hroznového v ...
komentář: pivovar
Pivovar Nový Bydžov
Momentálně vaří U Vacků Chlumec za co nejnižší náklady. Měl ...
komentář: pivovar
anonym
Proud (Elektrárna), Plzeň
Strašná chuť, vůbec se to nedá. Výrobce si buď dělá prdel, nebo má spotřebitele za idioty.
nový podnik: pivnice
nový podnik: pivnice
komentář: podnik
Hostinec Ve Dvoře, Vratimov
Podle všeho je výčep nadobro zavřený. Pivovar vaří, ale jen k vyzvednutí.
nový podnik: pivnice
hodnocení: podnik
restaurace Pivovar Řevnice
Pěkná pivovarská hospůdka s poměrně slušným výběrem dobrých piv.
hodnocení: podnik
Hospoda U Zamastilů
Hospoda s ochotnou obsluhou nabízející čtyři druhy piv od mi ...
komentář: pivo
anonym
Staropramen Premium Ležák 12°
patriotizmus velmi disqalifikuje hodnotitelov piva...tie ...
hodnocení: podnik
ŘÍMSKÁ pivovar a restaurace
Restaurace s milou a ochotnou obsluhou.
nový pivovar
recenze: pivo
Veselá Róza IPA 14°
Krásná bohatá pěna, jantarová barva, střední říz a vyšší pln ...
komentář: podnik
anonym
restaurace U Fleků, Praha
V covidové době kolem nás skákali a byli hrozně příjemní a v ...
recenze: pivo
Klášter Ležák 11°
Ochutnáno jak točené tak lahvové ale v obou případech výborn ...
recenze: pivo
Bernard Černý ležák 12°
Velmi povedený tmavý ležák,v chuti dobře vyvážená hořkost/sl ...
komentář: pivo
anonym
Kašpárek 11°
Skvělé, hořké pivo. Dávám tomu 9,8 bodu y deseti.
komentář: pivo
anonym
Krakonoš Světlé výčepní 10°
Pivo mi chutnalo, spokojenost. V Trutnově má tradici. Horký ...