Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

  google ikona
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Tulivý Ejl 12°
Čerstvý a svěží "zelený" APA, mix sladů, žitný je cítit velm ...
hodnocení: pivo
Harrach Světlý ležák Premium 12°
Na rozdíl od jejich původního sladkokyselého a ovocného svět ...
hodnocení: pivo
Vídeňská Moucha 12°
Průměrný vídeňský ležák ochutnaný na Slunci ve skle 2018 mě ...
novinka
Slunce ve skle 2018
Jaký byl letošní ročník největšího pivního festivalu v Plzeňském kraji? Kyselý
hodnocení: podnik
restaurace Panský pivovar, Sokolnice
Zdánlivě rodinný podnik s příjemnou atmosférou, s jednoduchý ...
hodnocení: podnik
restaurace Líšeňský pivovar, Brno
Není to žádné hogo fogo, ale útulná a prostorná restaurace s ...
hodnocení: podnik
U Alberta, Brno
Pozor, ať tento podnik nepřejdete! Je opravdu nenápadný. Pro ...
komentář: pivovar
Kvasar, Sentice
Ze setkání s personálem, alias rodinou v Sentickém pivovaře ...
komentář: pivo
anonym
Dašický ležák 12°
Dašice již vaří
recenze: pivo
Kutná Hora Zlatá 12°
Bohužel opět jako 10° a 11° ze stejného pivovaru: Fajn, al ...
recenze: pivo
Kutná Hora Stříbrná 11°
Podobně jako Bronzová desítka - příjemné, ale nijak výrazné, ...
recenze: pivo
Kutná Hora Bronzová 10°
Za mě pouze průměrný dojem. Neurazilo, ale nenadchlo. Mezi j ...
komentář: pivovar
Líšeňský pivovar, Brno
Dnes jsem byl v pivovaru a mají jen svá piva. Výbĕr z osmi piv - prostĕ paráda.
nový podnik: restaurace
komentář: podnik
JBM Brew Lab Pub, Brno
Název Lab ve jménu pivovaru opravdu sedí. Pivka jsou zajímavá hlavnĕ kveik.
komentář: pivo
Raven Mango Sticky Rice NEIPA 17°
Milane tento pivní speciál jsem již založil začátkem srpna p ...
komentář: pivo
Podkovář 15°
Výborné pivo , celkem hořké , ale ne jako jejich Hatatitla pěkná vůně ( asi kazbek )
novinka
Kde se pije nejvíce na světě?
V pití piva jsme mistři světa, ale kdo vypije nejvíce čistéh ...
nový podnik: pivnice
komentář: pivovar
anonym
Písecký hradební pivovar
jídlo úplně všední, žádný zážitek.na účtence dvě piva navíc. zklamání.
nový pivovar
novinka
Když nealko, tak Pito
Tak alespoň víme, co si dát, když nemůžeme pít pivo...