Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

  google ikona
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
hodnocení: pivo
hodnocení: pivo
nové pivo
nový pivovar
nový pivovar
hodnocení: podnik
Hospoda U Sudu, Jihlava
Na to, že to byl můj 400. navštívený pivovar, tak nic moc. Prostředí nic moc a pivo mizerné...
hodnocení: podnik
Restaurace U Šumavy
Prostředí není nijak honosné, někomu se líbit nemusí, ale mě ...
hodnocení: podnik
Pivovarský Hostinec Heřman, Vladislav
Celkem hezká pivovarská hospůdka, slečna to sice čepuje na etapy, ale pít se to dá.
komentář: pivovar
anonym
U Tří růží, Praha
Souhlasím s tím, že čepovaná pivka by mohla být chlazenější, ...
komentář: pivo
anonym
Libáňský Dukát 12°
Libášký dukát jsem dostal v sobotu odpoledne,jednu třetinu j ...
komentář: pivovar
U Přeška, Přeštice
Po ochutnání většiny produkce pivovaru mohu tvrdit, že piva ...
recenze: pivo
Moritz 10°
Docela dobrá desítka, zakalená, celkem dost chmelová, možná ...
nový podnik: restaurace
recenze: pivo
Marlene IPA 15°
Na IPA je pivo tmavé - bronz. Rozhodně není Pale. Pěna je ne ...
recenze: pivo
Kilián světlý ležák 12°
Sytá mírně naoranžovělá opálová barva. Pěna z PET nelze hodn ...
nový podnik: restaurace
komentář: pivo
anonym
BuQičák
Řeknu to asi tak, pokud bych měl známkovat jak ve škole, tak ...
komentář: pivovar
anonym
Berko, Bernartice
Pá-So 18-22
novinka
Akciový pivovar Dalešice překročí 10 000 hl
V roce 2018 plánuje pivovar Dalešice výstav okolo 12 tisíc h ...
komentář: pivo
Plzeňská dvanáctka 12° ALE
Tož to se musíte zeptat pana Zykmunda proč svůj svrchně kvaš ...
novinka
Výlet za pivem: Krkonošká pivní stezka 2018
Nejhezčí partie Krkonoš a výborné pivo k tomu. To jsou lákad ...