Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

 
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Stodolecký lišák 11
Výborný polotmavý ležák s příjemnou hořkosti, karamelovými tóny a příjemnou vůní.
hodnocení: pivo
Chata Říp 11°
Jedno vrcholové na Řípu, ochutnáno 27.12.2020.
hodnocení: pivo
Slavkovský Medový ležák 12°
Moc dobrý a opravdu příjemně medový ležák ke svátečnímu oběd ...
hodnocení: podnik
ALE! bar, Praha
Skvělý malý bar, který si Erik otevřel kousek od Arbesáku. P ...
hodnocení: podnik
Pivovar Horymír
Pivovarská hospoda pivovaru Horymír, obsluha milá, prostředí fajn, pivo celkem jde, takže v pohodě.
nový podnik: restaurace
komentář: pivovar
anonym
Volf, Široký Důl
Pivovar můžu jenom doporučit, od té doby co jsem ochutnal už ...
recenze: pivo
Horác světlý ležák 11°
Pitelný ležák který ničím nevyčnívá, ale ani nezaostává. Jed ...
recenze: pivo
Heřman světlý ležák 11,5°
Velmi pitelný ležák plné chuti, přesto že je balen do pět la ...
komentář: pivo
anonym
Kozel Florián 11°
Vždy se najde plno much sedících na hovně a jak jim šmakuje ....
komentář: pivo
anonym
komentář: pivo
anonym
hodnocení: podnik
Pivní ambasáda, Pardubice
Pardubický pivní bar mě dost zklamal, prostředí celkem fajn, ...
nový podnik: restaurace
recenze: pivo
Dobřanská Hvězda 14°
Ochutnáno cca. 3x ročně v petce a drží si svou stabilní chuť ...
nový pivovar
komentář: pivovar
Bakovský pivovar
Částečné info vloženo
komentář: pivovar
Bakovský pivovar
Vaří Ležák 11, Ležák 12, ALE 13 a Pšenice 11. Bližší info zatím nemám.