Europivo

region:Hlavní město Praha

Dnes již běžně skloňované slovo s tradicí delší než samotná EU. Je synonymem noční můry pro pivaře, který vyžaduje tradiční postupy výroby a chuťový charakter piva.

pomník s nápisem beer

 
 

Slovo Europivo nevzniklo samovolně. Postupem doby od jeho používání lze pojem Europivo definovat.

Vznik pojmu „Europivo“

Původ tohoto slova jde jednoznačně odtušit odněkud z Evropy. Pokud totiž vezmeme evropský průměr spotřeby piva na hlavu, (který Češi statečně navyšují,) je větší než ten Americký. V Evropě se prostě pije pivo nejčastěji. Kdo však „Europivo“ vymyslel už je podobný oříšek, jako pátrat dnes po autorovi Bible. Doba vzniku pojmu „Europivo“ je přisuzována devadesátým létům minulého století, kdy zahraniční firmy začaly skupovat pivovary východního bloku. Tradici s Europivem tak rozhodně nelze spojovat. (Pravda, Bible je o něco starší.) Samozřejmě se lze samolibě domnívat, že termín „Europivo“ vznikl někde ve středozemí Evropy a s největší pravděpodobností v České republice. Přeci jen to pivo Češi pijou pořád a pořád ho řeší...

Je asi zřejmé, že nejdříve vzniklo Europivo fyzicky a až teprve potom bylo pojmenováno. Stejně takto třeba neustále vznikají i názvy hudebních stylů. Nějaká hudební skupina nejdříve vytvoří svůj vlastní hudební styl a následně se tento hudební styl pojmenuje.

Výroba Europiva

Předně je nutné přiznat skutečnost, že za vznikem Europiva stojí pouhý tržní kapitalismus. Jelikož je pivo velmi zajímavý tržní produkt (lze o něm z historického hlediska mluvit také jako o komoditě), stalo se pivo taktéž zájmem nadnárodních koncernů. Nadnárodního vlastníka pak nezajímá pivo, ale zisk z něj. Proto následují nevyhnutelné postupy nadnárodních společností, kterými především jsou:

  1. Zlevnit výrobu (automatizací / sériovou výrobou, náhražkami tradičních surovin, zrychlením procesu výroby, zvětšením objemu výroby),
  2. Dostupnost (zajistit si síť prodeje, ať už zaplacením hostinských, či nasmlouváním supermarketů…, licenční výroba piva ve více zemích),
  3. Poptávka (masivní reklama, image piva a pivovaru, neutralizovat chuť piva pro masy spotřebitelů)....

Chuťová definice Europiva

V předchozích bodech zdaleka nejsou vyjmenovány všechny postupy vedoucí k výsledku Europiva, ale jsou vyjmenované jedny z hlavních kroků, které jsou nedílnou součástí fyzického vzniku Europiva. Krom toho, že se samotná výroba přímo podílí na vzniku neutrální a plytké chuti piva, je „neutralizace“ chuti zcela cílená. Nudné pivo totiž pořád funguje alespoň jako nápoj zahánějící žízeň. Nikoho nenadchne, ale zároveň nikoho neurazí. Stejně je to s rčením „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ Je to stejné i o chuti nápojů, či potravin. Pokud se chuť produktu neutralizuje do podoby, která nikoho neurazí, je velká šance, že se maximalizuje počet spotřebitelů produktu. Spotřebitelé se pak k takovému produktu vrací a to ne z důvodu, že by jim produkt chutnal, ale znají ho z reklamy, je dostupný, je všude stejný.

Většina spotřebitelů nejde po chuti produktu. Chuť je v tomto přístupu obchodu druhořadá. Nutno přiznat, že v potravinářství je to neustále opakující se problém. Chuť Europiva nelze jednoznačně definovat konkrétními senzorickými vlastnostmi. Lze jen s jistotou tvrdit, že senzorické vlastnosti Europiva jsou ve všech směrech slabé/ plytké/ neutrální.

Budoucnost Europiva

Europivo je ošizený a nekvalitní produkt, který nám podstrčily nadnárodní pivovarské koncerny. Ty dlouhodobě těží úspěch ne z věhlasu jejich lahodného produktu, ale z poptávky spotřebitelů. Už nezáleží na tom, zda nejdříve vznikla nabídka, nebo poptávka… Otázka je, zda Europivo přežije.

O budoucnosti Europiva tak rozhodují masy spotřebitelů.

Autor: Milan Krejčík

Diskuze

Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Sibeeria IPA TONE 0207 15°
Krásně suché v dojezdu, příjemně hořké s ovocnými tóny, velká paráda, ochutnáno 4.6.2021.
hodnocení: pivo
Velická Session IPA 13°
Celkem fajn IPA na žízeň, ochutnáno 2.6.2021.
hodnocení: pivo
Velický Letní Pale Ale Sabro 10°
Letní, fantastický pitelný Summer Ale se Sabrem, ochutnáno 2.6.2021.
komentář: pivovar
anonym
Svatojakubský pivovar, Hluboké
Do pivovaru chodíme s manželem už několik let na pivko, hlav ...
hodnocení: podnik
Pivovarský klub Zámecký pivovar Frýdlant
Velký výběr velice pitelných a rozmanitých piv od kyseláčů p ...
recenze: pivo
Pastry kyseláč 15° (malina+rybíz+vanilka)
Výborný kyseláč, není přespříliš kyselý, pitelnost skvělá, a ...
komentář: pivo
anonym
Lothar 12°
......... skvělé, lepší než Plzeň ????????????????????????????????????????????????????⛽️????
hodnocení: podnik
Restaurace Skála, Hradiště nad Jizerou
Ochutnáno: 4 druhy piva (2021)
hodnocení: podnik
Restaurace Aero, Ostrava
Ochutnáno: 13 druhů piv, 4x návštěva (2018)(2019)(2020)(2021)
recenze: pivo
Kvasar 13°
Kvasar se z názvu vytratil na úkor Medové 13. Jinak ale našt ...
nový podnik: pivnice
komentář: pivo
anonym
Steiger 11° Tmavý
Výborné černé pivo, kupuji každý rok točené v lázních Velký Meder ????
recenze: pivo
Agent Mílijus Summer Ale 9°
Velmi dobré mangové osvěžení. Vyvážená hořkost, plnost na 9° patřičná.
komentář: pivo
Hanácká pšenica 13°
V pivovaru hovoří o pšenici jako o spodně kvašené, což může zdůvodnit podivnou chuť.
nový podnik: restaurace