Mnozí pivaři zaznamenali v posledním období nárůst marketingové aktivity u společnosti Plzeňský Prazdroj. Mezi jejich poslední kousek patří akce Patron. Jedná se o fiktivně založený minipivovar, který produkoval dva druhy piva Patron, nepasterovanou desítku (ve skutečnosti nepasterizovaný Gambrinus 10°) a jedenáctku (Gambrinus nefiltrovaný ležák). Projekt měl ukázat, jak vnímání značky předem ovlivňuje názor na chuť piva, Beerweb nevědomky také této reklamní kampani přiložil pod kotel, když na svých stránkách zveřejnil pivovar Patron jako nově založený. Tímto se omlouváme pivařům, kteří nepijí pivo Gambrinus ze zásady, a touto mystifikací mohlo dojít k porušení této zásady.
Přiznávám, že jsem také jeden z napálených, kteří uvěřili, že na naší pivní mapě vyrostl nový minipivovar. O pivovaru se již několik měsíců dalo dočíst jako o plánovaném, tudíž otevření pivovaru bylo logickým zakončením této snahy. Myslím tedy, že se nemusím považovat za hlupáka, akce byla opravdu profesionálně připravená a provedená. Možná si autoři akce trochu pohráli s testováním našeho důvtipu, když nám předhodili několik indicií, z kterých jsme mohli získat podezření, že všechno je jinak. Napadá mě třeba název piva Patron (Gambrinus je patron českého piva), znak pivovaru, popis piv se shodoval s pivy Gambrinus, umístění pivovaru, na minipivovar přehnaná marketingová podpora značky. Autoři této taškařice mohou být se svojí prací spokojeni.
Ještě bych se krátce pozastavil u smyslu této akce. Z pohledu pivovaru ho můžu chápat jako snahu o očištění pověsti piva Gambrinus, která není vytvářena na základě chuťových vlastností piva, ale společenským šířením negativního vnímání značky, podpořeného rozšiřující se pestrostí a možností výběru na pivním trhu. Skutečnost, že je Gambrinus nejprodávanější pivo v ČR není chápán jako úspěch, stále se musí vymýšlet kampaně pro naplnění peněženek akcionářů ani nevím odkud. Jev poklesu prodejů u největších pivovarů je však v kontextu dnešního v nabídce bohatého a pestrého pivního trhu zcela přirozený. Souvisí to s přirozenou lidskou vlastností individualizace, kdy se chceme oddělovat od masy a stát se tak zajímavější pro své okolí. Žádnou reklamní kampaní se nemůžou ovlivnit tyto přirozené zákonitosti lidské společnosti. Nevím proč to v Plzeňském Prazdroji ještě nepochopili a stále vyhazují velké peníze za reklamní kampaně tohoto typu. Asi proto, že je to jejich práce. Já mít prodejní výsledky Gambrinusu, tak se raduji, protože co se týče v kampani zmiňovaných chuťových vlastností piva, nevidím jediný důvod, proč by měl takovéto výsledky mít.
Tomu, že by prodejní čísla Gambrinusu mohla být způsobena jednoduchou příčinou, že lidem prostě chutná víc než jiná piva, lidé z Plzeňského Prazdroje evidentně nevěří. Já se jim nedivím. Bez reklamní masáže veřejnosti by šla křivka prodejů rychle dolů. Vliv reklamy na chování spotřebitelů byl prokázán. Využívají to i pracovníci marketingu z Plzeňského Prazdroje, akcí Patron však dle mého šlápli vedle. Video z této kampaně mně přišlo hrozně umělé. Tohle byl profesionálně natočený klip podle scénáře a ne zachycení reality českých pivařů. Proč autoři videoklipu provedli selekci ve výběru účastníků a neukázali nám fanoušky piva Gambrinus. Ti přece podle čísel v české společnosti převládají a jistě by bylo jejich vyjádření pro mě uvěřitelnější než to, co jsem viděl v klipu. Já sám jich mám ve svém okolí několik, kteří dělají přesně zrcadlově to samé, na co upozorňuje kampaň Patron, hodnotí pivo podle značky. Nebojte, nebudu kvůli tomu zakládat fiktivní pivovar.
A co bych dělal já, kdybych pracoval v marketingu u Prazdroje a měl vykázat nějakou činnost? Vyrobil novou desítku, kterou bych pojmenoval Pavel Horváth a jejíž koupí by se přispělo svému klubu (asi víte kterému, omlouvám se za svojí zaujatost). Nemuselo by se k tomu točit žádný umělý video, stačily by záběry z oslav posledního úspěchu tohoto fotbalisty. To není reklama, to je život.
Tímto považují kauzu Patron na stránkách Beerweb za uzavřenou. Pivovar Patron bude smazán, ale jistě si najdete svého favorita mezi existujícími pivovary. Tak ho nezapomeňte ohodnotit.
Autor: Tomáš Kanta