Gambrinus - Patron českých piv

region:Plzeňský kraj

Mnozí pivaři zaznamenali v posledním období nárůst marketingové aktivity u společnosti Plzeňský Prazdroj. Mezi jejich poslední kousek patří akce Patron. Jedná se o fiktivně založený minipivovar, který produkoval dva druhy piva Patron, nepasterovanou desítku (ve skutečnosti nepasterizovaný Gambrinus 10°) a jedenáctku (Gambrinus nefiltrovaný ležák). Projekt měl ukázat, jak vnímání značky předem ovlivňuje názor na chuť piva, Beerweb nevědomky také této reklamní kampani přiložil pod kotel, když na svých stránkách zveřejnil pivovar Patron jako nově založený. Tímto se omlouváme pivařům, kteří nepijí pivo Gambrinus ze zásady, a touto mystifikací mohlo dojít k porušení této zásady.

gambrinus patron sklenice

  google ikona
 

Přiznávám, že jsem také jeden z napálených, kteří uvěřili, že na naší pivní mapě vyrostl nový minipivovar. O pivovaru se již několik měsíců dalo dočíst jako o plánovaném, tudíž otevření pivovaru bylo logickým zakončením této snahy. Myslím tedy, že se nemusím považovat za hlupáka, akce byla opravdu profesionálně připravená a provedená. Možná si autoři akce trochu pohráli s testováním našeho důvtipu, když nám předhodili několik indicií, z kterých jsme mohli získat podezření, že všechno je jinak. Napadá mě třeba název piva Patron (Gambrinus je patron českého piva), znak pivovaru, popis piv se shodoval s pivy Gambrinus, umístění pivovaru, na minipivovar přehnaná marketingová podpora značky. Autoři této taškařice mohou být se svojí prací spokojeni.

Ještě bych se krátce pozastavil u smyslu této akce. Z pohledu pivovaru ho můžu chápat jako snahu o očištění pověsti piva Gambrinus, která není vytvářena na základě chuťových vlastností piva, ale společenským šířením negativního vnímání značky, podpořeného rozšiřující se pestrostí a možností výběru na pivním trhu. Skutečnost, že je Gambrinus nejprodávanější pivo v ČR není chápán jako úspěch, stále se musí vymýšlet kampaně pro naplnění peněženek akcionářů ani nevím odkud. Jev poklesu prodejů u největších pivovarů je však v kontextu dnešního v nabídce bohatého a pestrého pivního trhu zcela přirozený. Souvisí to s přirozenou lidskou vlastností individualizace, kdy se chceme oddělovat od masy a stát se tak zajímavější pro své okolí. Žádnou reklamní kampaní se nemůžou ovlivnit tyto přirozené zákonitosti lidské společnosti. Nevím proč to v Plzeňském Prazdroji ještě nepochopili a stále vyhazují velké peníze za reklamní kampaně tohoto typu. Asi proto, že je to jejich práce. Já mít prodejní výsledky Gambrinusu, tak se raduji, protože co se týče v kampani zmiňovaných chuťových vlastností piva, nevidím jediný důvod, proč by měl takovéto výsledky mít.

Tomu, že by prodejní čísla Gambrinusu mohla být způsobena jednoduchou příčinou, že lidem prostě chutná víc než jiná piva, lidé z Plzeňského Prazdroje evidentně nevěří. Já se jim nedivím. Bez reklamní masáže veřejnosti by šla křivka prodejů rychle dolů. Vliv reklamy na chování spotřebitelů byl prokázán. Využívají to i pracovníci marketingu z Plzeňského Prazdroje, akcí Patron však dle mého šlápli vedle. Video z této kampaně mně přišlo hrozně umělé. Tohle byl profesionálně natočený klip podle scénáře a ne zachycení reality českých pivařů. Proč autoři videoklipu provedli selekci ve výběru účastníků a neukázali nám fanoušky piva Gambrinus. Ti přece podle čísel v české společnosti převládají a jistě by bylo jejich vyjádření pro mě uvěřitelnější než to, co jsem viděl v klipu. Já sám jich mám ve svém okolí několik, kteří dělají přesně zrcadlově to samé, na co upozorňuje kampaň Patron, hodnotí pivo podle značky. Nebojte, nebudu kvůli tomu zakládat fiktivní pivovar.

A co bych dělal já, kdybych pracoval v marketingu u Prazdroje a měl vykázat nějakou činnost? Vyrobil novou desítku, kterou bych pojmenoval Pavel Horváth a jejíž koupí by se přispělo svému klubu (asi víte kterému, omlouvám se za svojí zaujatost). Nemuselo by se k tomu točit žádný umělý video, stačily by záběry z oslav posledního úspěchu tohoto fotbalisty. To není reklama, to je život.

Tímto považují kauzu Patron na stránkách Beerweb za uzavřenou. Pivovar Patron bude smazán, ale jistě si najdete svého favorita mezi existujícími pivovary. Tak ho nezapomeňte ohodnotit.

 

Autor: Tomáš Kanta

Diskuze

RE:reklama
28. 6. 2015 14:16:00
Osobně nejsem přesvědčený, že byla reklamní kampaň dobře zvládnutá. Podle mě touto reklamní kampaní Plzeňský Prazdroj přiznal, že se bojí malých pivovarů, což mi přijde docela divné, protože produkce malých pivovarů je stále zanedbatelná. Ale asi i to necelé procento (o které mohl Prazdroj přijít díky malým pivovarům) je pro Prazdroj resp. SABMiller bolestná ztráta. Může to také být tak, že Prazdroj vidí v malých pivovarech hrozbu do budoucna a tak chtějí jejich úspěch utnout hned v počátku. Podle mě by se hlavně měli zabývat tím, jak vyrobit pivo, které se dá vyrobit za rozumnou cenu a dá se zároveň i pít (nedělám si iluze, že začnou vyrábět poctivě a tedy draho, to by akcionáři spokojení nebyli).
RE:reklama
11. 6. 2015 18:23:55
Souhlas: ovce, ať si pijou. Ovšem s výsledkem reklamní kampaně bych ještě počkal... Ta cílila právě na ovce.
RE:reklama
11. 6. 2015 17:24:52
Ale jinak musím uznat, že co se týče marketingové stránky, tak je to parádně zvládnutá práce.
Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
Tulivý Ejl 12°
Čerstvý a svěží "zelený" APA, mix sladů, žitný je cítit velm ...
hodnocení: pivo
Harrach Světlý ležák Premium 12°
Na rozdíl od jejich původního sladkokyselého a ovocného svět ...
hodnocení: pivo
Vídeňská Moucha 12°
Průměrný vídeňský ležák ochutnaný na Slunci ve skle 2018 mě ...
novinka
Slunce ve skle 2018
Jaký byl letošní ročník největšího pivního festivalu v Plzeňském kraji? Kyselý
hodnocení: podnik
restaurace Panský pivovar, Sokolnice
Zdánlivě rodinný podnik s příjemnou atmosférou, s jednoduchý ...
hodnocení: podnik
restaurace Líšeňský pivovar, Brno
Není to žádné hogo fogo, ale útulná a prostorná restaurace s ...
hodnocení: podnik
U Alberta, Brno
Pozor, ať tento podnik nepřejdete! Je opravdu nenápadný. Pro ...
komentář: pivovar
Kvasar, Sentice
Ze setkání s personálem, alias rodinou v Sentickém pivovaře ...
komentář: pivo
anonym
Dašický ležák 12°
Dašice již vaří
recenze: pivo
Kutná Hora Zlatá 12°
Bohužel opět jako 10° a 11° ze stejného pivovaru: Fajn, al ...
recenze: pivo
Kutná Hora Stříbrná 11°
Podobně jako Bronzová desítka - příjemné, ale nijak výrazné, ...
recenze: pivo
Kutná Hora Bronzová 10°
Za mě pouze průměrný dojem. Neurazilo, ale nenadchlo. Mezi j ...
komentář: pivovar
Líšeňský pivovar, Brno
Dnes jsem byl v pivovaru a mají jen svá piva. Výbĕr z osmi piv - prostĕ paráda.
nový podnik: restaurace
komentář: podnik
JBM Brew Lab Pub, Brno
Název Lab ve jménu pivovaru opravdu sedí. Pivka jsou zajímavá hlavnĕ kveik.
komentář: pivo
Raven Mango Sticky Rice NEIPA 17°
Milane tento pivní speciál jsem již založil začátkem srpna p ...
komentář: pivo
Podkovář 15°
Výborné pivo , celkem hořké , ale ne jako jejich Hatatitla pěkná vůně ( asi kazbek )
novinka
Kde se pije nejvíce na světě?
V pití piva jsme mistři světa, ale kdo vypije nejvíce čistéh ...
nový podnik: pivnice
komentář: pivovar
anonym
Písecký hradební pivovar
jídlo úplně všední, žádný zážitek.na účtence dvě piva navíc. zklamání.
nový pivovar
novinka
Když nealko, tak Pito
Tak alespoň víme, co si dát, když nemůžeme pít pivo...