Český svaz pivovarů a sladoven zveřejnil výsledky o spotřebě piva v ČR za rok 2016.
Rekordní výstav piva v roce 2016 podpořen exportem i vyšší spotřebou na tuzemském trhu
Praha, 24. dubna 2017 – Pokles spotřeby piva v České republice se loni zastavil. Výstav piva pro tuzemský trh vzrostl oproti roku 2015 o 1,3 procenta. Zatímco předloni se v ČR zkonzumovalo 16,2 milionu hektolitrů piva, loni to bylo takřka 16,4 milionů hektolitrů. Poslední nárůst spotřeby piva na tuzemském trhu pivovary přitom zaznamenaly v roce 2013. Spotřeba piva na obyvatele se v ČR drží na 143 litrech. Daří se i exportu českého piva do zahraničí.
Výroba piva v ČR včetně nealkoholického loni oproti roku 2015 stoupla o 1,9 procent na rekordních 20,5 milionů hektolitrů piva. „Za loňským růstem pivovarského segmentu stojí potěšující vyšší výstav pro tuzemský trh a rovněž pokračující pozitivní trend v oblasti exportu, který stabilně roste již od roku 2012,“ říká k výsledkům předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.
Ačkoli vzrostl výstav na tuzemském trhu, průměrná spotřeba piva na jednoho Čecha zůstala v meziročním srovnání stejná. Je to dáno především tím, že v loňském roce se zvýšil počet obyvatel České republiky. „Češi i v loňském roce vypili na hlavu v průměru 143 litrů,“ upřesňuje František Šámal. Nárůst (o 17,7 %) zaznamenala výroba nealkoholického piva, celkem na 555 tis. hektolitrů. U výstavu nápojů na bázi piva, takzvaných pivních mixů, došlo k poklesu o 17,3 procenta.
Pokračuje pokles tuzemské spotřeby v on-trade, mírný obrat u výčepního piva
V loňském roce se dále prohluboval rozdíl mezi množstvím piva vypitého v pohostinských zařízeních ve prospěch baleného piva prodaného v obchodech, poměr spotřeby on-trade vs. off-trade se dostal na 39 ku 61 procentům. Vůbec poprvé za posledních deset let došlo v roce 2016 ke zvýšení spotřeby výčepního piva na domácím trhu, a to o 0,7 procent. Dobrou zprávou přitom je, že se tak nestalo na úkor spotřeby ležáků, která i loni v meziročním srovnání mírně stoupala. Obě kategorie se tak drží na předloňské vyrovnané úrovni – zhruba kolem 47 procent.
„Loňské pozitivní výsledky ve spotřebě piva na tuzemském trhu lze připsat i na vrub oživení cestovního ruchu. V roce 2016 do České republiky přijelo o 2,2 miliony turistů více než v roce předcházejícím, přičemž turisté u nás loni vypili 785 tisíc hektolitrů piva. Vyjádřeno v procentech to značí 19procentní nárůst,“ vysvětluje František Šámal.
Z hlediska spotřeby piva dle obalů vzrostly o 12 procent plechovky, mírný nárůst zaznamenaly i PET lahve (3 %). Klasické pivní lahve zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2015. U sudového piva mírně vzrostly cisterny (2 %), klasické sudy pak poklesly o 4 procenta.
Českému pivu v zahraničí se i nadále daří
Vedle domácí produkce piva loni znovu rostl i export. Celkem bylo z ČR vyvezeno 4,4 milionů hektolitrů, což je v meziročním srovnání nárůst o 4,5 procenta. Tempo růstu exportu do zemí EU meziročně zpomalilo na 2,5 procenta, kdy nejvíce piva se vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. V případě zemí mimo EU se nárůst oproti předcházejícímu roku zvýšil o 16 procent a největšími spotřebiteli českého piva bylo Rusko, Korejská republika a Spojené státy americké.
O 4,6 procent loni vzrostl i dovoz piva, což je však menší nárůst než v roce 2015. Import piva do České republiky tak zůstává na nejnižší úrovni v Evropě. Ze zemí Evropské unie se do ČR nejvíce piva dovezlo z Polska a mimo unijní země pak z Mexika.
Produkce piva v ČR v roce 2016
Výstav piva v ČR: 20 475 tis. hl
Export: 4 413 tis. hl
Import: 326 tis. hl
Výstav piva pro domácí trh včetně nealkoholického piva: 16 389 tis. hl
Spotřeba piva na osobu: 143 litrů
Výsledky sladařství v ČR
Tuzemské sladovny v roce 2016 vyprodukovaly zhruba 544 tisíc tun sladu, to je o 0,7 procent méně než v roce 2015. Do zahraničí se přitom vyvezlo 267 714 tun, což je v meziročním srovnání 9,5procentní nárůst. „Podíl vývozu z celkové produkce tak činil 49 procent, zatímco v roce 2015 byl tento podíl 45procentní,“ uvádí Richard Paulů, člen předsednictva Českého svazu pivovarů a sladoven.
Tradičně nejvýznamnějšími odběrateli sladu z České republiky jsou Polsko, Německo a v posledních letech i Maďarsko a Velká Británie. „Nejdynamičtější meziroční nárůst zaznamenal vývoz do Polska, Rakouska a na Kubu, nově i do Thajska a Mexika. Naopak vývoz klesl především do Slovinska a Brazílie,“ doplňuje výsledky Richard Paulů. Český slad se vyváží do 51 zemí.
Zdroj: citace TZ ČSPS poskytnutá agenturou Native PR, s. r. o.