Spotřeba piva v ČR (ne)klesá - jsme optimisté

Poslední dobou se řeší, jak naše česká spotřeba piva stagnuje na nižších číslech a jak se snižuje poměr vypitého piva v gastru na úkor toho baleného. Naše optimistické oko vidí skutečnost trochu jinak!

graf-spotreby-piva-za-poslednich-patnact-roku

 
 

Čísla, která za rok 2015 poskytl Český svaz pivovarů a sladoven:

  • Výroba piva v ČR poprvé překročila hranici 20 mil. hl. a výstav piva v ČR tak v roce 2015 vzrostl o 2,2 %. Na celkovém čísle výstavu se však významně podílel export. Ten u nás meziročně vzrostl o 13,3 %, tj. 3,5 mil. hl..
  • Spotřeba piva v ČR stagnuje na 16,3 mil. hl. - stále zaostává pod úrovní spotřeby před zvýšením spotřební daně z roku 2009.
  • Spotřeba čepovaného piva stále klesá: aktuálně je na úrovni 40% čepovaného / 60% lahvového.

Přes konzervativní chutě českého pivaře se situace na trhu znatelně vyvíjí ve prospěch jiných pivních stylů, než je jen pivo plzeňského typu. Až se zdá, že se v našem malém pohoří trhá lavina.

Dávno jsou pryč doby, kdy česká spotřeba piva čítala 160 l/osobu, ale se současnou ustálenou spotřebou na úrovni 143 l/osobu stále a neotřesitelně trčíme na špici světové spotřeby. Druhé Německo za námi stále zaostává o obrovských 30 litrů na hlavu! Největším konzumentem je s celkovými 54 miliardy litrů bezkonkurenčně Čína, ale v přepočtu na osobu vypije každý číňan jen pouhých 40 litrů.

Čísla, která lze vnímat pozitivně:

Nárůst počtu minipivovarů

Po pádu komunistů naše Československá historie eviduje ze začátku 90 let jediný minipivovar, a to pivovar u Fleků v Praze. Nyní pšenka minipivovarům kvete a v ČR přibývají jak houby po dešti.

Minipivovary si mohou na rozdíl od těch velkých dovolit více experimentovat a mají větší vůli nabízet ležáky, či speciály a co je důležitější, experimentují ve škále světových pivních stylů. Nabídka různých pivních speciálů a pivních stylů exponenciálně roste a svými novinkami a inovacemi jsou na trhu stále více atraktivní. V hospodách by tak zákazníky měly udržet zvláštní piva, která v běžných obchodech nebudou k mání.

Už nechlastáme, ale ochutnáváme

Český pivař už není jenom ten prostý „píč“ piva, který v hospodě dával svých deset kousků, jak bylo dlouhodobým zvykem a zároveň společenským nešvarem… Naopak už raději navštěvuje vybrané restaurace, které nabízejí minipivovarský underground a výraznou paletu chutí různých pivních stylů, ba dokonce pivaři cestují za minipivovary a objevují tamního ducha místa. To zase odráží západní trend, který se k nám neustále tlačí. Západní trendy s větším, či s menším zpožděním přijímáme téměř ve všem.

Největší koncentrace pivovarů na světě

V roce 2015 získala ČR další celosvětový primát, a to největší koncentraci pivovarů na hlavu obyvatele země. Koncentrací pivovarů na osobu se tímto dostáváme před světové pivní velmoci, jako jsou třeba Němci, Rakušani, Belgičani, Švýcaři, nebo Dáni. Nutno připomenout to, že jmenovaní v minulosti neprošli nuceným uzavíráním pivovarů, jako ČR za éry komunismu.

Pokles čepovaného, nárůst baleného

Vzrůstající trend doma vypitého piva lze skutečně přisoudit ke zvýšené SD z roku 2009, ale pokud chceme oddělit zrno od plev (toho „píče“ od novodobého pivaře), lze přisoudit poměr lahvového piva i těm cestovatelům, kteří si pivo kvůli řízení raději dovezou domů. K tomu také přispívají přibývající pivotéky, které již mají své věrné a pravidelné zákazníky.

Spotřeba čepovaného piva také klesá díky době, ve které žijeme a zdravějšímu životnímu stylu. Podobný trend evidují i okolní evropské země, včetně Německa. Tam klesla spotřeba čepovaného piva dokonce dvojnásobně oproti ČR.

Nižší spotřeba čepovaného piva však trápí jen pivovarské kolosy! Minipivovary totiž úbytek zákazníků nezaregistrovaly, ba dokonce velká část z nich dlouhodobě rozšiřuje svůj výstav, kvůli vzrůstající poptávce. Poměr podílu minipivovarů na výstavu piva v ČR pouhým jedním procentem se za poslední dva roky vyšplhal o 50%, na jeden a půl procenta podílu z českého trhu.

Stupňovitost piva

V ČR loni poklesla spotřeba výčepního piva a naopak vzrostla spotřeba ležáků na takovou úroveň, že se křivky spotřeby výčepních piv a ležáků poprvé setkaly a vyrovnaly na skoro stejné úrovni (47 %). Nárůst spotřeby speciálů u nás za posledních pět let vzrostl skoro o jednu třetinu. Připomínáme, že speciály jsou dle ČSN stupňovitosti EPM 13° a více.

Chutě českého pivaře

Převažující polovina (58 procent spotřebitelů) si žádá oživení sortimentu ve svých oblíbených restauracích. Navíc, třetina vyznavačů jedné značky by ráda pravidelně ochutnávala i něco jiného. Neuvěřitelných 93 procent zákazníků je ochotno si připlatit až o dvacet procent víc za prémiová, či speciální piva, než kolik stojí piva výčepní.

Na výše zmíněné dění už reagovaly i velké pivovarské kolosy jako například akce: „Cesta pivních znalců“, či „Volba sládků“. Tato skutečnost mluví sama za sebe.

Ušlechtilé, harmonické, zdravé a kultivované víno má sice před pivem v naší zemičce české náskok, ale pivo se postupně mění z housenky v motýla. Zbavuje se přídomku druhořadého dělnického nápoje a získává si respekt veřejnosti. Už si umíme vychutnat pivní speciály, rozpoznávat pivní styly a druhy a už se nám i vrývá pod kůži pojem „párování piva s jídlem“.

Nabídka pestré palety chutí, rozvoj gastronomie, obnova tradice rukodělné výroby atp. se snoubí se zvídavostí moderního pivaře.

Odvažujeme se tvrdit, že spotřeba piva v ČR neklesá! Nemáme však na mysli množství vypitého piva… Ten, kdo četl pozorně, možná pochopí…, že o množství to není :-)

Zdroje:

Zpráva o stavu českého pivovarství a sladařství za rok 2015

Dlouhodobý sběr dílčích dat

Autor časosběrných dat:

Milan Krejčík

Na závěr pár starších autorských statistik:

Výzva pro naše čtenáře

i-ty-se-stan-autorem-clanku

I ty se staň autorem článku na BW. Registrovaným uživatelům nabízíme zveřejnění autorského (blogerského) článku o pivu, o pivovarech, o pivorarnictví, o cestování za ním.

Diskuze

Nově na BeerWeb 
komentář: pivovar
anonym
Proud, Plzeň
Jo a proud obráceně je “duorp”…
komentář: pivovar
anonym
Proud, Plzeň
Ve srovnání s jinými pivy je to “vodička”. Nechápu, jak se to může jmenovat ležák…
hodnocení: pivo
hodnocení: pivo
Welzl Bitter 12°
Vcelku dobře pitelný ležák chmelové vůně i střední hořkosti
recenze: pivo
Welzl 11°
Dobrý ležák s krémovou pěnou středním řízem i pitelností. Vů ...
hodnocení: pivo
hodnocení: podnik
pivnice Pivovar Welzl, Zábřeh
Na pivovarskou hospodu je to velké zklamání výběr ze čtyř dr ...
nový pivovar
hodnocení: podnik
Beertime, Praha
Ochutnáno: 42 druhů piv (6 x návštěva )(2021)(2022)(2023)(2024)
hodnocení: podnik
Andělský pivovar
Ochutnáno: 8 druhů piv (4 x návštěva)(2021)(2023)(2024)
recenze: pivo
Benedict tmavý ležák 11°
Pivo cítiť jemne za kávou a chuť je dosť drsná. Celkovo ochutnať treba ale mňa neoslovilo.
recenze: pivo
Litovel Kvasničák
Zlatavá barva bohatá krémová pěna která kroužkuje a zůstává ...
nový podnik: restaurace
komentář: pivovar
anonym
Proud, Plzeň
Ochutnaly jsme s kamaradkami nový ležák Proud. Určitě vtipné ...
komentář: pivo
anonym
Opočenský Baron Vilémovo dělo 12°
Ochutnáno na zámku i v pivovaru kde mají skvělé letní poseze ...
komentář: podnik
anonym
Pivovarská restaurace Ježek, Jihlava
Doporučuji, výborná kuchyně, milá obsluha????????????
nový podnik: restaurace