Prazdroj mění majitele, vzniká celosvětový pivovarnický kolos

region:Hlavní město Praha

Nejen Český pivař brzy vyřadí ze svého slovníčku název SAB Miller a nahradí ho jiným názvem, a sice AB InBev. Světová jednička kupuje světovou dvojku. Už je to tak! Prazdroj mění majitele. Co to znamená pro pivovarnický trh a pro pivaře?

 
 

V pivovarnickém světě se jedná o rekordní akvizici. Belgicko americký gigant AB InBev koupí dalšího velkého hráče, jihoafrickou skupinu SABMiller, která má sídlo v Londýně. Jedná se o částku zhruba 107 miliard dolarů (2,7 bilionu českých korun). Tato suma představuje například hodnotu dvou ročních rozpočtů České republiky.

Jednání a výsledná cena

Spojení dvou kolosů, které dohromady pokrývají zhruba třetinu světové spotřeby piva, představuje vůbec největší transakci v historii pivovarnického byznysu. Jedná se také o největší kontrakt v historii Velké Británie.

SABMillerští akcionáři dřívější dvě nabídky světové jedničky odmítli. Poslední předchozí nabídka činila 40 liber za akcii. Nyní AB InBev přišel s nabídkou novou. Za každou akcii SABMilleru zaplatí 44 liber, což je dohromady právě zmíněných 2,7 bilionu korun.

AB InBev se nakonec protahované čekání na takový obchod vyplatilo. Během období, kdy probíhala jednání se SABMillerem, se výrazně snížily náklady financování. AB InBev nyní zaplatí za bankovní úvěr mnohem méně, než by tomu bylo třeba před půl rokem. Nová společnost by měla být ustavena v Belgii. AB InBev odhaduje, že obchod by mohl být dokončen ve druhém pololetí příštího roku.

Antimonopol

Pokud největší pivovarnickou fúzi všech dob schválí antimonopolní úřady v příslušných zemích, vznikne nadnárodní gigant s třetinovým podílem na celosvětovém trhu piva. Podle prodejů z roku 2014 (AB InBev 400 milionů hektolitrů a SABMiller 246 milionů) se celková výroba "sfůzovaného" koncernu může přiblížit až 650 milionům hektolitrů. Spojené společnosti by tak mohly ovládat až 78 procent amerického trhu. Ve světovém měřítku by zaujímaly až polovinu trhu.

Spojení společností Anheuser-Busch InBev a SABMiller nemusí proběhnout zrovna hladce. Ač mají obě firmy sídlo v Evropě, o uskutečnění fúze se rozhodne ve Spojených státech. Velmi důležitý je totiž souhlas největších akcionářů SABMilleru, tabákové společnosti Altria z Virginie, která vlastní 27 procent akcií a firmy BevCo, která vlastní 15 procent akcií.

Zisky Prazdroje

Zlaté prase, či slepice snášející zlatá vejce je Plzeňský Prazdroj. Druhou nejvyšší dividendu v historii totiž pošle svým majitelům z loňského zisku. Prazdroj celkem loni prodal přes 10 milionů hektolitrů piva (přes dvě miliardy piv). Ač prodej v tuzemsku klesá, daří se naopak exportu.

Při loňských tržbách necelých 14 miliard korun Prazdroj vydělal 3,52 miliardy. Firmě vzrostl výstav o 4,5 %, pomohla například i změna technologie u některých značek.

Na každou akcii s hodnotou tisíc korun letos akcionářům pošle dividendu ve výši 1690 korun. Největší tuzemská pivovarnická skupina tak odevzdá skupině SABMiller 3,38 miliardy. Na dividendy míří prakticky celý zisk, který firma loni vytvořila. Pokud i skupina SABMiller myslí prodej vážně, snaží se o výplatu maximální dividendy.

plný půllitr od Pilsner Urquell

Po prodeji

Právě dominantní postavení SABMilleru na africkém trhu a jeho hluboká znalost jsou nejzajímavějším aktivem společnosti AB InBev, která zatím na africkém území vůbec nepůsobí. Na novém vlastníkovi nyní je, aby potenciál neprohospodařil. Například tím, že SABMiller bude pozvolna přicházet o svou silně jihoafrickou identitu.

Předpokládá se i to, že AB InBev bude muset některé pivovary prodat, aby se dostal pod 50ti%ní podíl na trhu v některých zemích. Spojením SABMilleru a AB InBev tak může vést k výhodám pro stávající globální trojku a čtyřku, tedy Heineken a Carlsberg. Kvůli překonání regulatorních překážek bude nový velký hráč muset přistoupit k divesticím, které mohou představovat zajímavé příležitosti k nákupu pro Heineken a Carlsberg. Objem prodeje v posledních pěti letech pro celý pivní trh roste o 1,3 % ročně. Prodej pivních speciálů od menších výrobců však průběžně roste v průměru o 7,8 % ročně.

Jak se fúze pivovarnických gigantů dotkne českého piva? Jde zejména o to, jak nově vytvořená pivovarnická skupina naloží se značkami vlastněnými dosud skupinou SABMiller. U nás jsou to kromě Prazdroje také Gambrinus, Velkopopovický kozel či Radegast.

Už pěknou řádku let pro své výsadní postavení na trhu určuje Plzeňský Prazdroj průměrnou cenu piva v ČR. Po každém zdražení ho ochotně následují i další pivovary. Předpokládat lze alespoň to, že poměrně nízká cena piva v ČR poroste.

Čeští odborníci se shodují, že obchod značku Plzeňského Prazdroje ani jeho kvalitu neovlivní. V krátkodobém horizontu to nebude znamenat vůbec nic. SABMiller má ve světě přes 130 pivovarů, takže jejich přebírání bude trvat dlouho.

Lemann

Mozkem celé fúze je šestasedmdesátiletý Jorge Paulo Lemann. Tento nejbohatší brazilec získal v byznysu pověst nemilosrdného kata posedlého honbou za efektivitou. „Náklady jsou jako nehty na rukou. Musí se neustále stříhat,“ prohlašuje s oblibou.

Lemannovo jmění se odhaduje na 23,7 miliardy dolarů, což mu v žebříčku nejbohatších lidí planety přisuzuje 26. tou příčku. Vzhlíží k němu celá generace brazilských podnikatelů.

Po absolvování ekonomie na Harvardu si vyzkoušel různé profese – krátce pracoval i jako ekonomický novinář, pak na počátku 70. let založil investiční firmu Garantia. Investoval do dalších firem v řadě oborů – hlavním cílem bylo všechno, co se točilo kolem potravin a maloobchodu. A na konci 80. let koupil společně s jeho obchodními partnery (Marcel Herrmann Telles a Carlos Alberto Sicupira) Riodejaneirský pivovar Brahma. O deset let později společně ovládli většího brazilského konkurenta, firmu Antarctica, a vytvořili koncern AmBev.

Pod názvem 3G Capital se vypravili na nákupy do Belgie (spojením s Interbrew vznikl InBev) a pak do Severní Ameriky. Za 52 miliard dolarů koupili v roce 2008 americký pivovarnický podnik Anheuser-Busch - dlouholetého rivala Budějovického Budvaru ve sporech o používání značky Budweiser. Lemann se nezajímá jen o pivo, v roce 2010 třeba podnikl nájezd na řetězec rychlého občerstvení Burger King. Megafúze dvou největších světových pivovarnických skupin je vlastně vyvrcholením celé Lemannovy nájezdnické kariéry.

Po nezdařeném pokusu o únos jeho dětí v roce 1999 se s rodinou přestěhoval ze Sao Paula do rodného Švýcarska.

Vedle kontroly nákladů stojí na přísné „meritokracii“ – odměny a funkce uvnitř ovládaných podniků se rozdávají výhradně podle schopností. Budoucí manažeři se vybírají zásadně zevnitř. Pokud Lemann objeví mezi svými manažery na nižších pozicích výrazný talent, neváhá investovat nemalé částky do vzdělání (což je i případ současného šéfa InBevu Carlose Brita)

Brazilec Carlos Brito je zrovna jeden z výrazných produktů Lemanna. Osvojil si agresivní a ambiciozní styl řízení označovaný jako hard-charging management. Tento styl vedení mu přinesl výrazné marže nad poměry pivovarnického odvětví.

Brito po promoci v roce 1989 začal pracovat jako manažer prodeje v brazilském pivovaru Brahma. Na konci roku 2005 se Brito dostal do čela InBev, když na pozici generálního ředitele vystřídal Johna Brocka. První den Brito propustil ve firmě 1 400 zaměstnanců.

InBev

Společnost AmBev vznikla spojením brazilského pivovaru Brahma s druhým největším brazilským výrobcem piva Antarticou v roce 1990. V roce 2004 se spojila s belgickým Interbrew a vznikl InBev. Z regionální firmy se stal mezinárodní hráč.

InBev vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev. Kořeny společnosti se dají vysledovat až k belgickému pivovaru Den Horen v Leuvenu, kde se začalo vařit pivo již v roce 1366. Tady se zrodila značka Stella Artois.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (1,3 bilionu korun) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Loni skupina koupila budějovický pivovar Samson.

Společnost AB InBev loni prodala 459 hektolitrů nápojů, z toho 399 milionů hektolitrů piva. Tržby měla přes 47 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) oproti 43 miliardám v roce 2013, zisk 11,3 miliardy dolarů (271 miliard korun), v roce 2013 to bylo 16,5 miliardy. SABMiller oproti tomu v uplynulém roce prodal 324 milionů hektolitrů nápojů, z toho 246 milionů hektolitrů piva.

Firma působí takřka na celém světě, k největším trhům patří USA, Brazílie, Evropa, Čína a Rusko. Ve 25 zemích světa zaměstnává 155 000 lidí, globální sídlo má v belgickém Leuvenu.

Společnost produkuje asi 200 značek piv. AB InBev jako své globální značky preferuje Budweiser, Stella Artois a Beck, které mají také nejsilnější marketingovou a reklamní podporu. Portfolio je postaveno tak, aby si prémiová piva navzájem nekonkurovala. Další nejrozšířenější značky skupiny jsou Jupiler, Leffe, Hoegaarden, Brahma, Antarctica, Corona a Modelo.

V roce 2012 měla společnost 25% podíl na celosvětovém trhu a zaměstnávala 116 tisíc lidí v 30 zemích. Pivovar Anheuser-Busch, založený v roce 1860 v St. Louis v USA jako Anheuser & Co dnes ovládá přes 49 % amerického trhu, provozuje 12 pivovarů ve Spojených státech amerických a ve světě dalších 17. Od roku 1907 vede rozsáhlé soudní spory s českým pivovarem Budějovický Budvar o ochrannou známku Budweiser, z nichž většinu prohrál.

Zrdoje: Bloomberg, Reuters, Financial Times

 

Diskuze

zákulisí?
12. 11. 2015 21:04:02
K obsáhlosti tohoto textu doplním zajímavou kontroverzní informaci o nadnárodním zájmu nadnárodní společnosti InBev: http://aeronet.cz/news/exkluzivne-anheuser-busch-inbev-prinese-do-procesu-vyroby-nejen-plzenskeho-piva-geneticky-modifikovane-suroviny-jakmile-dojde-k-podpisu-smlouvy-ttip-mezi-eu-a-usa/
Nově na BeerWeb 
hodnocení: pivo
hodnocení: pivo
Beznoska 12°
Krásně pitelny pivo, akorát, možná mu trochu chybí výraznější chuť, ale třeba je to jen mou vadou.
hodnocení: pivo
Mazák IPA 14°
Silnější IPA s vyšším řízem, v aroma a v chuti pomeranče, gr ...
nové pivo
komentář: pivovar
anonym
Krušovice
Kdo vymyslel novou pet láhev 1.5 litru. Ten netuší jak se na ...
nový podnik: restaurace
hodnocení: podnik
restaurace Hostivar 1, Praha
Moderní restaurace s ochotnou obsluhou
hodnocení: podnik
restaurace Hostivar H2, Praha
Pěkný moderní podnik s vcelku dobrým pivem, avšak s pomalou obsluhou
hodnocení: podnik
Klášterní šenk Břevnov, Praha
Stylová pivnice s ochotnou obsluhou, čekal bych větší výběr místních piv.
nový podnik: restaurace
komentář: podnik
anonym
Pivotéka Ostrava
Pivotéka je již několik let zrušena, prosím o úplné smazání, zejména telefonního čísla. Děkuji.
nový podnik: restaurace
komentář: podnik
anonym
U2D, U Dvou Dobráků, Opava
Vytopilo nás to...majitel domu nesuší, nevíme, kdy se zase rozjede U2D
komentář: články
anonym
NEIPA
Mez též ne :))
komentář: pivo
anonym
Proovan Hazy IPA
Pro mne Objev roku. Skvele nealko s vuni chmele ,optimalni velikost. Pro mne jednicka
komentář: pivovar
anonym
Proud (Elektrárna), Plzeň
Naprostý souhlas, nedá se to pít, chutná jak pivo dolité vodou :(