Podívejme se pod “čepici“ svijanského piva a na odvážné
tvrzení pivovaru Svijany z jeho webu: “Striktně, někdy
až puntičkářsky lpíme na dodržení postupů používaných při výrobě piva...".
V minulém čísle o Svijanském pivovaru jste se dočetli něco z novodobé historie od roku 1998 a o tom, jak byl pivovar vzkříšen. V tomto čísle nabízíme slibovaný výčet úspěchů a blahodárného působení pivovaru v Libereckém a Ústeckém kraji.
Pod taktovkou finanční skupiny LIF, je krize pivovaru z devadesátých let překonána. Pivovar expanduje po celé ČR a věhlas kvality se šíří rychlostí blesku. To se také průběžně projevuje na každoročním růstu výstavu piva.
Výstav pivovaru Svijany od roku 1998
1998 - vlastníkem se stává společnost Pivovar Svijany s.r.o.,
2001 - prolomena hranice 100 tisíc hektolitrů za rok,
2005 - vyšší zdanění nad hranicí 200 tis. hektolitrů za rok,
2008 - obrat 493 mil., zisk 97 mil.,
2009 - investice do sklepů a spilky 44 mil.,
2010 - obrat 634 mil., investice do stáčírny a čistírny odpadních vod 80 mil. (za posledních 13 let investice ve výši 400 mil.),
2011 - vyplacená dividenda distribuční společnosti Pivovar Svijany - Distribuce ve výši 64 mil.,
2012 - obrat přes 1 mld., zisk 280 mil., dotace 60 mil. na vylepšení technologie, pivovar vykazuje bezkonkurenčně největší čistý zisk na jeden půllitr piva: 2,44,- (druhý Prazdroj inkasoval s propastným rozdílem 1,70,-, třetí Bernard vykazuje čistý zisk 1,23,-),
2013 – obrat 1,1 mld., zisk 179 mil., vyrobeno 600 tisíc hektolitrů, v novinářské anketě Českého svazu pivovarů a sladoven zvolen nejpopulárnějším pivovarem v ČR,
2014 - produkce: 50% sudové / 50% balené, rozšíření lahvárny za 50 mil., která plní až 25 000 lahví za hodinu
Další zajímavá čísla a skutečnosti:
-
50% produkce pivovaru je vypitá do 70 km od komína (o místní trh se pivovar Svijany na Libereckém kraji dělí s pivovary Rohozec a Konrád),
-
75% produkce pivovaru dnes tvoří nejoblíbenější Máz (světlá 11°),
-
Produkce pivovaru 60% sudové / 40% balené se postupně přehoupla do poměru 50/50, ale český trh je na tom průměrně hůře: 40% sudové / 60% balené,
-
V současné době má pivovar cca 100 zaměstnanců a cca 58 tisíc příznivců na facebooku.
-
Pivovar stále vyrábí jen pivo (vč. piva se sníženým obsahem alkoholu a nealkoholického piva). Produkci minula nedávná móda pivních limonád ať už z důvodu toho, že chce vyrábět jen “pivo“, nebo dobu pivních limonád ve Svijanech zaspali.
-
Pivovar tvrdě odmítá lahvování piva do PET lahví. Místo toho nabízí plechovku o obsahu 2 litry.
-
Svijanské pivo je ve většině případů nepasterované a není chemicky upravované.
-
Vzorem pivovaru Svijany je pivovar Bernard. V prodeji piva i v zisku svůj vzor dokonce překonal.
Raketový růst pivovaru a jeho rekordní zisky už nejspíše dosáhly pomyslného stropu. Firma se dostala na vrchol kapacitně i na trzích. Růst táhne už jen hledání nových odbytišť, především na Moravě a v zahraničí.
Úspěchy Svijanského piva a pivovaru od roku 1998
Úspěch lze asi nejvýrazněji přičítat pestrému portfoliu nepasterovaných piv, hlavně těch speciálních. Na přelomu tisíciletí totiž český pivovarnický průmysl ovládaly nadnárodní společnosti. Jejich touha po jiném pivu, než výčepní a ležák byla mizivá. Pivař žíznil po speciálech a ty mu nabídlo svijanské pivo známé tím, že je nepasterované a svojí bohatou pěnou, která je pro českého konzumenta symbolem poctivého piva. Za zmínku samozřejmě stojí i dlouhý výčet ocenění jak pivovaru samotného, tak jeho široké produkce.
Pivovar spjatý s kulturou a sportem
Svojí aktivní činností vyzdvihuje celý liberecký a ústecký region. Významnou měrou se podílí na kulturním a sportovním dění. Už přes čtvrt století starou tradici mají Svijanské pivní slavnosti, které ročně lákají desetitisíce návštěvníků. Každoročně se také pořádá vznešený Svijanský pivní bál, v létě různé koncerty a festivaly.
Ze sportu jmenujme sponzoring pivovaru v odvětví např.: hokej, fotbal, tenis, cyklistika, volejbal, bowling, rallye…
Zde stojí za zmínku opravdu velkoryse pojatý sortiment reklamních a firemních předmětů v podnikové prodejně ve Svijanském Újezdě vedle pivovaru. Vášnivý cyklista se zde může obléci do svijanských barev od hlavy k patě.
V posledním čísle o Svijanech se konečně podíváme na souhrn mediálně známých kauz a “klopýtání“. Mediálně známé kauzy firmy jsou pomyslným mezníkem mezi požadovaným ziskem a vlastním přístupem ke spotřebiteli.
autor: Milan Krejčík