Stejně jako v předešlých letech, i letos u pivařů vyvolávají výsledky soutěže PIVEX přinejmenším rozpačité reakce. Žebříčky jsou už hrdě obsazené vítěznými pivovary a certifikáty jsou rozdané. Výsledky soutěže už neřešme, podívejme se raději na samotnou soutěž PIVEX.
Nastavení soutěže
Již 23 let je první degustační soutěží piva v roce. Na přelomu měsíce ledna a února otevírá novou pivní sezónu. Odehrává se na brněnském výstavišti (Veletrhy Brno, a.s. – BVV). První kolo soutěže probíhá dokonce už v závěru předchozího roku. Z prvního kola postupují vybrané vzorky piv do druhého kola, které je završeno slavnostním vyhlášením vítězů, rozdáním cen a certifikátů. Tato degustační soutěž by mohla leccos naznačit o následujícím vývoji pivní sezóny, kdy přicházejí ke slovu například soutěže Jarní cena českých sládků, Česká pivní pečeť, České pivo, Pivo České republiky, Dočesná atd. Třeba ve světě filmu jsou Zlaté Glóby praktickým odhalením vážných favoritů v následující největší soutěži filmové akademie - Oscar. Tohle se však ve světě pivních soutěží, Bohu díky, ani v nejmenším neděje! Každá degustační soutěž je totiž jiná. Liší se kupříkladu složením přihlašovacích listin pivovarů. Buď se na jednu pivní soutěž hlásí tradičně stejné pivovary z příslušného regionu, nebo naopak může být na každém ročníku stejné soutěže přihlašovací listina z poloviny úplně odlišná, než předešlý rok. Prostě se vždy degustuje jen z přihlášených vzorků, což je logické. Také je nutné počítat s tím, že každé pivní soutěže se zúčastní jen zlomek ze všech existujících pivovarů. Vlastní účast na soutěži pivovar také něco stojí, tudíž se asi nestává, že by byl schopen jeden pivovar absolvovat celoroční šňůru po všech degustačních soutěžích. Také zaměření a vypovídající hodnota degustací bývá na soutěžích často odlišná. PIVEX například v degustaci výrazným způsobem vyzdvihuje i pitelnost piva. V soutěži se hodnotí zvlášť lahvová piva (Zlatý pohár) a nově druhým rokem také sudová piva (Zlatý soudek). Ze sudových se poměřují jen světlá výčepní a ležácká piva. Nedávná móda pivních limonád z produkce komerčních pivovarů nechala na PIVEXu před několika lety vzniknout i nové soutěžní kategorie míchaných piv.
Průběh soutěže
Neoznačené vzorky na dvoukolové soutěži posuzuje anonymně odborná porota složená ze sládků a zástupců soutěžících pivovarů, Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze (VÚPS Praha) a z dalších odborníků. Hlavními hodnoticími kritérii jsou chuť, plnost, vůně, říz a hořkost. Nikde však není uvedeno procentuální zastoupení oněch nezávislých odborníků, sládků a zástupců soutěžících pivovarů (Zřejmě podle pravidla, že když je anonymní degustované pivo, zůstanou anonymní i degustátoři – pozn. Redakce.). Průběh degustací probíhá pod notářským dohledem. Výsledky soutěže pak určuje součet hodnot z obou kol.
Garanti soutěže
Soutěž PIVEX zaštiťuje Ministerstvo zemědělství ČR, Asociace krajů ČR, Jihomoravský kraj a statutární město Brno. Na oficiálním předání ocenění se aktivně podílí zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven a Českomoravský svaz minipivovarů, podobně jako v předchozích ročnících. V degustační komisi zasedají zástupci VÚPS Praha. Zázemí veřejných institucí a podporu z oboru pivovarnictví má soutěž PIVEX pevnou jako skála. (Těchto Sedm statečných je určitě zárukou kvality – pozn. redakce). Týden po vyhlášení výsledků PIVEX 2015 není ani na jednom z webových serverů zmiňovaných kmotrů jediná zmínka o letošní soutěži. O výsledcích soutěže tak informuje jen pronajímatel prostor PIVEXu, Veletrhy Brno. Vyhlášení soutěže probíhá v den druhého kola v brněnském hotelu Voroněž.
Organizátor soutěže
Od vzniku soutěže PIVEX (1992) je hlavním organizátorem brněnská reklamní agentura SNIP & CO. Navzdory tomu, že jmenovaná společnost je „profesionální“ reklamní agenturou, která nabízí odborné služby v oboru marketingu a polygrafie, je její webová prezentace na dnešní poměry graficky a obsahově těžce neuspokojivá. Na stránkách je k nalezení činnost agentury jen do roku 2010. Za zanedbaným vzhledem webové prezentace reklamní agentury SNIP & CO může stát třeba vysoký věk obou vlastníků reklamky, který v součtu činí přes 130 let… Kdo ví? Pozorné oko návštěvníka stránek však může v jejich obsahu několikrát narazit na název partnera/ významného zákazníka jménem Starobrno (vlastněno společností Heineken). Kdo by se tomu divil, když jde o brněnskou firmu, že? Ovšem o nějakou hrdou reprezentativní zmínku o organizátorství soutěže PIVEX zavadíte těžko. Ostatně, po třiadvaceti letech existence soutěže PIVEX do dnes na internetu stěží narazíte na nějaké obsáhlejší informace o soutěži, než jsou v tomto článku uvedené. V dnešní době informačních technologií to je přinejmenším podivné.
Zúčastněné pivovary
Do soutěže svá piva pravidelně přihlašují velké společnosti: Staropramen, PMS (Zubr, Litovel, Holba), SAB Miller (Radegast, Prazdroj, Kozel) a Heineken (Starobrno, Krušovice, Zlatopramen atd.). Proto se pivní znalec nemůže divit, že každoroční vítězové soutěže jsou této provience. Na PIVEXu však samozřejmě dostávají prostor i minipivovary, jejichž zastoupení na soutěži bývá menšinové a výsledky jejich vítězství bývají potlačené do pozadí silnými hlasy chlouby velkých společností.
Opravdu jde o tajemnou soutěž, jež vyvolává spoustu otázek, na které neznáme přesné odpovědi:
Které pivovary/pivovarské společnosti se na PIVEX přihlašují? Jak jsou nastavena pravidla PIVEXu? Pro koho jsou pravidla PIVEXu nastavena? K čemu slouží dvě kola degustací PIVEXu s tak dlouhou časovou prodlevou (dva až tři měsíce) mezi sebou? Kdo stojí v organizačním zákulisí soutěže PIVEX? Kdo jsou degustátoři na PIVEXu a co je jejich hlavním úkolem? Pro jaký účel se soutěž PIVEX obklopila tolika významnými jmény patronů? Jakou vypovídající hodnotu mají výsledky PIVEXu? Kdo se oficiálně hlásí k soutěži PIVEX? Působí soutěž PIVEX důvěryhodně? Jaké jsou ostatní pivovarské soutěže?
Nám na www.BeerWeb.cz se bude spát lépe, když celou soutěž PIVEX přijmeme jako soutěž, která dává prostor hlavně komerčním pivovarům.
Našim čtenářům můžeme doporučit to samé. Ti hloubavější se zde v diskuzi mohou sami pokusit hledat odpovědi na námi kladené otázky.
Autor: Milan Krejčík